Napjainkban a rosszullétek és a balesetek miatti halálozások még mindig a vezető halálokok között szerepelnek, mely alapvetően köszönhető annak is, hogy a laikus ellátást nyújtó személyek aránya alacsony, emiatt ezen események kimenetele sok esetben kedvezőtlen. A leggyakoribb laikus beavatkozást igénylő esemény a hirtelen keringésleállás, melyet általában laikus észlel először (Bánfai , 2017.). Ha az esemény bekövetkeztétől számított 3-5 percen belül nem történik beavatkozás a klinikai halál irreverzibilis folyamattá válik, éppen ezért kiemelt jelentőséggel bír a lakosság ez irányú attitűdjének megváltoztatása, melyet kisgyermekkorban kell már elkezdeni kialakítani. 1995 óta rendelkezik jogszabály az elsősegélynyújtás tantervbe illesztéséről, ekkor elsősorban a 8. osztályos Biológia tárgy keretében történt mindez (A leggyakoribb mozgásszervi elváltozások, sérülések megelőzésének módjai. A kisebb, vérzéssel járó sérülések ellátása.), majd 2013 óta az Új Nemzeti Alaptanterv már 7. 8. osztályos tanulók esetében is a tananyag részévé tette (Ozsvárt & Vincze, 2022.).
A szerzők a tanulmányban szeretnének rávilágítani arra, hogy a jelenlegi oktatási és pedagógiai rendszerben az elsősegélynyújtás, hogyan és miképpen kap helyett, illetve összehasonlítani mindezt más nemzetközi gyakorlattal, fókuszba helyezve mindazt, hogy szükséges lenne-e a módosításon elgondolkodni, valamint bármilyen változtatást eszközölni. Teszik mindezt annak reményében, hogy egy-egy jó gyakorlat áttekintése, annak a hazai viszonyokra történő adaptálása hozzájárulhat ahhoz, hogy minél több bajba jutott embertársunk az időben kapott segítségnek köszönhetően még sokáig köztünk tevékenykedhessen.
Bánfai , B. (2017). Mikor kezdjük el? – Elsősegélynyújtással kapcsolatos nevelési program hatékonyságának felmérése óvodában iskolában. Pécs: Pécsi Tudományegyetem.
Beke, S. (2019). Early treatment of acute myocardial infarction and its regional differences in Békés county. Deturope, 11(1), 182-195. doi: https://doi.org/10.32725/det.2019.011
Bence, B., Gőbl, G., Lamboy, L., & Makláry, L. (2001). A sürgős ellátást igénylő kórképek jellemzése. In G. Gőbl (Ed.), Oxiológia (pp. 24-27.). Budapest: Medicina.
Bényi, M. (2005. 09. 30.). A baleset-megelőzés helye a Népegészségügyi programban. Letöltés dátuma: 2024. 01. 05., forrás: Baleset-megelőzési munkacsoport: http://balesetmegeloz.atw.hu/strategia.html
Diószeghy, C. (2019). A laikus elsősegély szerepe a kórházon kívüli keringésmegállások túlélésében. Orvosi Hetilap, 160(46), 1810-1815. doi: https://doi.org/10.1556/650.2019.31587
Központi Statisztikai Hivatal (2022. 12. 31.). A népesség, népmozgalom főbb mutatói. Letöltés dátuma: 2024. 01. 15., forrás: Központi Statisztikai Hivatal: https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0001.html
Központi Statisztikai Hivatal (2022. 01. 03.). Születéskor várható átlagos élettartam – férfiak [év]. Letöltés dátuma: 2024. 01. 18., forrás: Központi Statisztikai Hivatal: https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0061.html
Központi Statisztikai Hivatal (2022.01. 03.). Születéskor várható átlagos élettartam – nők [év]. Letöltés dátuma: 2024. 01. 18., forrás: Központi Statisztikai Hivatal: https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0062.html
Központi Statisztikai Hivatal (2023.01. 31.). Közúti balesetek száma. Letöltés dátuma: 2024. 01. 19., forrás: www. ksh.hu: https://statinfo.ksh.hu/Statinfo/haViewer.jsp
Olteanu, L. L.(2022). A pályaorientáció beépítésének lehetőségei a pedagógusképzésbe. Különleges Bánásmód - Interdiszciplináris folyóirat, 8(3), 135-140. https://doi.org/10.18458/KB.2022.3.135
Ozsvárt, B., & Vincze, B. (2022). Az elsősegélynyújtás kialakulása, helye és szerepe a hazai és a nemzetközi oktatásának történetében. Tudásmenedzsment, 31-41. doi: https://doi.org/10.15170/TM.2022.23.2.3
Papp, Z. (2015). A balesetmegelőzésre nevelés és az elsősegélynyújtás oktatásának stratégiája a magyar oktatási rendszerben. Selye János Egyetem Tanárképző Kar. Komárno: Selye János Egyetem