Pdf (Magyar)

Keywords

social higher education, training development, dual-type trainings

Abstract

In this series of studies, we will report on the establishment and demonstrable results of dual-type training in social higher education.

In this part of the study, the international history of the development of dual-type higher education, i.e. its introduction into engineering education, and the experiences of its introduction into Hungarian higher education are presented. In this section, we point out the advantages of this type of training, in particular the increasing practical character of training in certain practice-oriented professions and the growing attractiveness of training - which has been observed in engineering education in Germany and Hungary.

In this part of the study, the legal regulatory environment for dual-type higher education, including social work, is described. Finally, we describe in detail the most important stages in the development of social higher education in Germany.

In this section, we will show how the number of participants in social higher education has declined to a level that no longer provides sufficient numbers of new professionals, which has made it imperative to pursue efforts to increase the attractiveness of training, including in particular the initiative to introduce dual training.

https://doi.org/10.54230/Delib.2022.2.165
Pdf (Magyar)

References

A Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület (Iskolaszövetség) (2015) Álláspontja a duális képzésről a felsőfokú szociális képzésekben. http://www.3sz.hu/sites/default/files/ISZ_allasfoglalasa_a_dualis_kepzesrol_2015._04._30._0.pdf (Letöltés: 2022.11.12).

Balogh, E., Budai, I., Goldmann, R., Puli, E., & Szöllősi, G. (2015). Felsőfokú szociális képzések Magyarországon. Párbeszéd Szociális munka Folyóirat, 4 (Különszám), 1-98.

Bálint, J., Polónyi, I., & Siklós, B. (2006). A felsőoktatás minősége. Felsőoktatási Kutatóintézet.

Duális Képzési Tanács. (2015-2019). A duális felsőfokú képzés alapelvei. https://2015-2019.kormany.hu/download/4/1d/50000/Az%20Nftv-ben% (Letöltés: 2022. 11. 12.)

Eduline. (2015). Itt a feketeleves: többszörös a túljelentkezés több egyetemre is.http://eduline.hu/felsooktatas/2015/4/1/dualis_kepzes_felsooktatasban_tuljelentkeze_0WK96Q (Letöltés: 2015.05.09.)

Felvi.hu. (2015). Több mint 105 ezren jelentkeztek a 2015 szeptemberében induló képzésekre.http://www.felvi.hu/felveteli/ponthatarok_rangsorok/jelentkezok_es_felvettek/15a_jelentkezok_stat (Letöltés: 2015.10.09.)

Ferge, Zs. (1986). Fejezetek a magyar szegénypolitika történetéből. Magvető.

Kecskeméti Főiskola (2015). A duális képzésről. http://felveteli.kefo.hu/dualis-tipusu-kepzes (Letöltés: 2015.10.09.)

Gyarmati, A. (2021). A szociális ágazatban dolgozók munkakörülményeinek, járványhelyzettel, szakszervezetekkel kapcsolatos véleményének felmérése. https://www.researchgate.net/publication/349519530_A_szocialis_agazatban_dolgozok_munkakorulmenyei_jarvanykezeles_erdekervenyesites(Letöltés: 2022.11.12)

Magyar Távirati Iroda. (2013). Jön a szociális életpályamodell. http://m.portfolio.hu/gazdasag/munkaugy/jon_a_szocialis_eletpalyamodell.193012.html (Letöltés: 2015.07.04.)

Mihálka, M. (2015). Duális képzés a szociális munkában? A bevezethetőség vizsgálata a Dél-Alföld régióban. Párbeszéd Szociális Munka Folyóirat 4 (1), (oldalszám nélkül).

Soós, Zs. (2005). A szociális munka alapjai. Comenius Bt.

Soós, Zs. (2015). A duális típusú képzés alkalmazásának lehetséges előnyei és veszélyei a szociális felsőoktatásban. Szekcióelőadás. „Helyi tudásokkal felvértezve. Kutatások és innovatív gyakorlatok a szociális munkában.” c. szakmai konferencia. Károli Gáspár Református Egyetem - Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület (Iskolaszövetség). Budapest, 2015. november 20.

Soós, Zs. (2016). A felsőfokú szociális képzések megújításának egy lehetséges eszköze: a duális képzés. Szociálpedagógia, 4 (1-2), 96-103.

Soós, Zs. (2015). Interjú a duális képzésről Dr. Jósvai Jánossal, a Széchenyi István Egyetem járműipari gyakorlatokért felelős oktatójával. Készült 2015. szeptember 25. Széchenyi István Egyetem, Győr. Széchenyi István Egyetem. A practingról. http://karrier.szeportal.hu/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=49 (Letöltés: 2015.10.09.)

Temesváry, Zs. (2010). A szociális szakképzések helyzete a mai magyar felsőoktatásban. Kapocs, 44 (1), 34-41.

Felhasznált jogszabály és statisztikai adatbázisok, háttérforrások:

Központi Statisztikai Hivatal. (2009). Statisztikai tükör. https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/gyor/jel/jel30812.pdf (Letöltés: 2015.05.09.)

Központi Statisztikai Hivatal. (2022). Az alkalmazásban állók száma nemzetgazdasági áganként, 2021. https://www.ksh.hu/stadat_files/mun/hu/mun0052.html (Letöltés: 2022.11.12.)