Pdf

Kulcsszavak

duális képzés bevezetése, veszélyek és előnyök, képzésfejlesztés a Gál Ferenc Egyetemen

Absztrakt

A tanulmánysorozatban a duális típusú képzésnek a szociális felsőoktatásban történő meghonosodásáról és kimutatható eredményeiről számolunk be.

E tanulmányrészben ismertetjük a duális típusú képzés szociális felsőoktatásba való bevezetésének előzményeit, különös tekintettel a Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület vezetőségének a képzéstípussal kapcsolatos Álláspontjának (2015) a részletes bemutatására. Ezen Álláspontjában az Egyesület vezetősége – egyes esetleges negatív következmények bekövetkezésétől, különösen a képzés generális jellegének sérülésétől tartva - dilemmákat fogalmazott meg a képzési forma honi bevezetésével kapcsolatosan.

Ezzel párhuzamba állítva részletesen ismertetjük azon a témakörben megjelent előzetes kutatás (Soós, 2016) eredményeit, amelyek alapján a kutatást végző szakember úgy vélte, hogy a kellő körültekintéssel bevezetett képzési forma előnyei - különösen a képzési vonzerő és a hallgatói tapasztalatszerzés növelése, valamint a hátrányos helyzetű hallgatók megsegítése tekintetében – messze meghaladhatják a veszélyeket.

Kutatásunkban elsősorban arra kerestünk választ, hogy a Gál Ferenc Egyetem duális típusú szociális munkás képzésében a kedvező, vagy a kedvezőtlen hatások érhetőek-e inkább tetten.

E tanulmányrészben ismertetjük továbbá a képzéstípus Gál Ferenc Egyetemen való bevezetésének folyamatát, valamint működtetésének fő jellemzőit.

https://doi.org/10.54230/Delib.2022.2.176
Pdf

Hivatkozások

A Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület (Iskolaszövetség) (2015) ÁLLÁSPONTJA a duális képzésről a felsőfokú szociális képzésekben. http://www.3sz.hu/sites/default/files/ISZ_allasfoglalasa_a_dualis_kepzesrol_2015._04._30._0.pdf (Letöltés: 2022.11.12).

Bálint, J., Polónyi, I., & Siklós, B. (2006). A felsőoktatás minősége. Felsőoktatási Kutatóintézet.

Budai, I. (2006). Megközelítések a szociálismunkás-képzés fejlesztéséhez I. Esély 18(6), 62-88.

Duális Képzési Tanács. (2015-2019). A duális felsőfokú képzés alapelvei. https://2015-2019.kormany.hu/download/4/1d/50000/Az%20Nftv-ben% (Letöltés: 2022. 11. 12.)

Homoki, A. (2022). Duális Koordinátori Előterjesztés. Gál Ferenc Egyetem.

Soós, Zs. (2015, November 20). A duális típusú képzés alkalmazásának lehetséges előnyei és veszélyei a szociális felsőoktatásban. (Szekcióelőadás. „Helyi tudásokkal felvértezve.) Kutatások és innovatív gyakorlatok a szociális munkában.” c. szakmai konferencia. Károli Gáspár Református Egyetem - Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület (Iskolaszövetség). Budapest, Magyarország.

Soós, Zs. (2016). A felsőfokú szociális képzések megújításának egy lehetséges eszköze: a duális képzés. Szociálpedagógia, 4(1-2), 96-103.

Teleki, B. (2003). Szociális munka elmélete. Szociális Füzetek I. Korda Kiadó.

Felhasznált jogszabály és statisztikai adatbázisok, háttérforrások:

évi CCIV. törvény a Nemzeti Felsőoktatásról (NFt). https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100204.tv (Letöltés: 2022. 11. 12.)