Az iskolai sport fontossága és szerepe a gyermekek és fiatalok harmonikus fejlődésében, egészségében, tanulásában különösen aktuális kérdés a mai, modern társadalomban. A testneveléshez, testmozgáshoz és sporthoz való jog az UNESCO Charta szerint egyetemes emberi jog. A testmozgás, a sportolás a mindennapi élet szerves részét kell, hogy képezze, aminek ösztönző és biztonságos környezetben kell megvalósulnia. A tanulók számára az iskolai sport ebben az értelemben az egyik legjobb megoldás.
A szervezett keretek között történő fizikai aktivitás nagyban hozzájárul az egyre inkább elterjedő mozgásszegény életmód káros következményeinek leküzdéséhez. A fiatalok számára pozitív környezetben, a sporttevékenységen keresztül nyílik esély arra, hogy megerősítsék önbizalmukat, fejlesszék szociális készségeiket, valamint hogy megfelelő ösztönzést kapjanak az egész életre szóló fizikai aktivitásra.
A gyermekeket már kisiskolás korban célszerű bevonni az iskolai sportba, hiszen a testmozgás iránti elköteleződés korai kialakítása mellett ez az időszak a legfontosabb különféle mozgáskészségek elsajátítása szempontjából. A tanulók elsősorban a szórakozás, a kihívás, a társaság, új sportkészségek elsajátítása miatt döntenek az iskolai sport mellett, ami többnyire pozitív érzelmi, kognitív és viselkedési következményekkel is együtt jár. Ezért is fontos, hogy abban a részvétel öröme, a fejlődés lehetősége, a sokszínűség, a szórakozás és a csapatszellem kerüljön előtérbe, az élsport negatívumai (pl. a győzelem kényszere, a túlzott terhelés, erőszak) pedig az iskolai sportpályákon kívül maradjanak. Az egyén számára nyújtott előnyök mellett az iskolai sport hozzájárulhat az iskola szellemiségéhez, imázsához, közegészségügy hatékonyságához és az oktatás minőségének növeléséhez.
Andrews, J. C. (1998). From school sport to sporting excellence: respecting the rights of minors. Facta Universitatis: Series: Physical Education, 1(6), 59–69.
Ardelean, V. P., Andrei, V. L., Miuţa, C. C., Boros-Balint, I., Deak, G., Molnár, A., Berki, T., Győri, F., Geantă, V. A., Dehelean, C. A., & Borcan, F. (2022). The KIDSCREEN-27 Quality of Life Measure for Romanian Children Aged 6: Reliability and Validity of the Romanian Version. Healthcare, 10, 1198. https://doi.org/10.3390/healthcare10071198
Balogh, L., Meszlényi-Lenhart, E., Kecskemétiné Petri, A., Dorka, P., Kiss, G., & Győri, F. (2015). Sporttudományi fogalomtár. Szegedi Tudományegyetem.
Balogh, L., Győri, F., Hajduné Petrovszki, Z., Mikulán, R., Szablics P., Szász, A., Vári, B., & Molnár, A. (2015). Sporttudomány a mindennapos testnevelés szolgálatában. Szegedi Tudományegyetem.
Balyi, I. (2001). Sport System Building and Long-Term Athlete Development in British Columbia. Coaches Report. The Official Publication of the Canadian Professional Coaches Association.
Balyi, I., Way, R., & Higgs, C. (2013). Long-Term Athlete Development. Human Kinetics.
Bauer, B., Pillók, P., Ruff, T., Szabó, A., Szanyi, F. E., & Székely, L. (2017). A Magyar Ifjúság Kutatás 2016 első eredményei. Új Nemzedék Központ.
Berki, T. (2023). A fizikai aktivitás és a testnevelés élvezetének szerepe az énképre serdülő fiatalok körében. Magyar Sporttudományi Szemle, 24(5), 15.
Berki,T., Katona, Z., Petrovszki, Z., Vári, B., Domokos, M., Katona, Zs., Hézsőné Böröcz, A., Csetreki, R., Alattyányi, I., Győri, F. (2022). A felnőtt lakosság fizikai aktivitásának és szociodemográfiai mutatóinak összefüggései a Dél-Alföldön. Magyar Sporttudományi Szemle, 23(97), 3–12.
Bottenburg, M. (2002). Sport for all and elite sport: do they benefit one another? Paper for the IX World Sport for All Congress.
Brackenridge, C. (2006). The Parents’ Optimum Zone: Measuring and optimising parental engagement in youth sport. Commonwealth International Sports Conference.
Brown, R. & Evans, W. P. (2002). Extracurricular activity and ethnicity: Creating greater school connection among diverse student populations. Urban Education, 37(1), 41–58. https://doi.org/10.1177/0042085902371004
Deci, E. L. & Ryan, M. R. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Planum.
Đorđić, V., Obradović, J., Milovanović, I., Poček, S., Matić, R., Vuković, J., Marković, L., Grubor, A., Andrašić, S., Miličević, N., Đokić, I., Lepeš, J., Halaši, S., Buišić, S., Cvejić, D., Vuković, A., & Sturza Milić, N. (2020). Eurobarometer – physical activities of the inhabitants of Vojvodina. Autonomous Province of Vojvodina Provincial Secretariat for Higher Education and Scientific Research.
Dworkin, J. B., Larson, R., & Hansen, D. (2003). Adolescents’ accounts of growth experiences in youth activities. Journal of Youth and Adolescence, 32, 17–26.
Economic value of sport in England. (2010). Sport England. Sport Industry Research Centre, Sheffield Hallam University.
Eurobarometer (2018). Sport and physical activity. https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2164
Fábri, I. (2002). A sport, mint a fiatal korosztályok életmódjának meghatározó eleme. In B. Bauer, L. Laki, & A. Szabó (Eds.), Ifjúság. Tanulmányok I. (pp. 159–173). Nemzeti Ifjúságkutató Intézet.
Fekete, M. (2022). Ifjúsági szabadidőfelhasználás – az utolsó 20 év. In Á. Nagy (Ed.), A lábjegyzeten is túl – magyar ifjúságkutatás 2020 (pp. 259–290). Excenter Kutatóközpont.
Gábor, K. (Ed.) (2003). Sebezhető ifjúság. Sebezhetőség az oktatásban, a munkavállalásban és a szabadidőben Európában – perspektívák. Belvedere Meridionale.
Géczi, G. & Baji, I. (2016). A Hosszú-távú Sportolófejlesztési Program szükségszerűsége a magyar sportban. Testnevelés Sport Tudomány, 1(1), 27–37.
Gould, D., Feltz, D. & Weiss, M. (1985). Motives for participating in competitive youth swimming. International Journal of Sport Psychology, 16, 126–140.
Győri, F., Berki, T., Katona, Z., Vári, B., Katona, Zs., & Petrovszki, Z. (2021). Physical activity in the Southern Great Plain Region of Hungary: The Role of Sociodemographics and Body Mass Index. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(23) 12414. https://doi.org/10.3390/ijerph182312414
Győri, F., Szabó, E., Fekete, G., Kocsis-Nagy, Z., Vári, B., Petrovszki, Z., Ferentzi-Almási, D., Ocskó, T., Szász, R., & Berki, T. (2021). University Sports in the Service of Health Education: Sports Habits and Motivations of Students at the University of Szeged. Sport- és Egészségtudományi Füzetek, 5(4) 22–45.
Győri, F., Kocsis-Nagy, Zs., Fekete, Gy., R., & Berki, T. (2023). A hallgatói sport néhány fő jellegzetessége a Szegedi Tudományegyetemen. Belvedere Meridionale, 35(3), 128–153. https://doi.org/10.14232/belv.2023.3.9
Halasi, Sz., Lepeš, J., Stajer, A., & Radanović, D. (2015). Analysis of Motor Abilities in Terms of Engagement in Extracurricular Sports Activities of Younger School-age Children. Évkönyv, 10(1), 164-173.
Halaši, S., Lepeš, J., Štajer, A., & Cvetković, M. (2017). Relationship between Body Composition and HRQOL in Primary School Children. Croatian journal of education-hrvatski casopis za odgoj i obrazovanje, 19(S2) 125-133. http://dx.doi.org/10.15516/cje.v19i0.2699
Halasi, Sz., & Lepes, J. (2022a). A testnevelés és sport speciális pedagógiai eszközei a szociális tanulási készség fejlesztésében. Deliberationes 15(1), 44-50.
Halasi, Sz., & Lepes, J. (2022b). A sport hatása az általános iskolás gyermekek egészséggel kapcsolatos életminőségére. Central European Journal of Educational Research, 4(1), 80–85. https://doi.org/10.37441/cejer/2022/4/1/10743
Inchley, Ј., Currie, D., Jewell, J., Breda, J., & Barnekow, V. (2017). Adolescent obesity and related behaviours: trends and inequalities in the WHO European Region, 2002–2014. WHO Regional Office for Europe.
Janssen, I., & Leblanc, A. G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in school-aged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7, 40. https://doi.org/10.1186/1479-5868-7-40
Láng, É. (2021). A mindennapos testnevelés 3+2-es modell által nyújtott lehetőségeinek megvalósulása az „új” típusú mozgásformák alkalmazásával az iskolákban. ACTA Universitatis, Sectio Sport, Tom, (47), 25–43.
Lepes, J. (2004). Vajdaság Autonóm Tartomány sportfejlesztésének intézményi tényezői. Doktori értekezés. Újvidéki Egyetem, Testnevelési Kar.
Lepeš, J. M., Halaši, S. Č., & Pap, R. L. (2018). Značaj razvoja motoričkih sposobnosti kod učenika koji žive u nepovoljnim životnim uslovima. Inovacije u nastavi, 31(2) 68-83.
Lepes, J. (2020). A fizikai aktivitás mint egészségbefektetés. In. Sz. Halasi & G. Kozma, (Eds.), Sport és egészség (pp. 104-130). Gerhardus Kiadó.
Marsh, H. W., & Kleitman, S. (2003). School athletic participation: Mostly gain with little pain. Journal of Sport & Exercise Psychology, 25(2), 205–228. https://doi.org/10.1123/jsep.25.2.205
Martens, R. (1988). Youth Sport in the USA. In F. L., Smoll, R. A. Magill, & M. J. Ash (Eds.), Children in sport (pp. 17-23). Human Kinetics.
Merkel, D. L. (2013). Youth sport: Positive and negative impact on young athletes. Open Access Journal of Sports Medicine, 4, 151. 10.2147/OAJSM.S33556
Molnár, H. A., Boros-Balint, I., Deak, G. F., Andrei, V. L., Ardelean, V. P., Simonek, J., Halmová, N., Dobay, B., Nagy, Á. V., Vári, B., Orbán, K., Fintor, Cs., Ocskó, T., Szász, R., Győri, F., Alattyányi, I., & Csetreki, R. (2020). Does the gross motor development of Romanian and Hungarian 6–7-year-old children depend on the degree of obesity? In I. Boros-Balint, D. R. Ciocoi-Pop, N. H. Pop & G. F. Deak (Eds.), Proceedings of ICU 2019: The 5th International Conference of the Universitaria Consortium. Education for Health and Performance (pp. 211–216). Editografica.
Nagy, Á. V., Wilhelm, M., Domokos, M., Győri, F., & Berki, T. (2023). Assessment Tools Measuring Fundamental Movement Skills of Primary School Children: A Narrative Review in Methodological Perspective. Sports, 11, 178. https://doi.org/10.3390/sports11090178
Patte, R. R., Heath, G. W., Dowda, M., & Trost, S. G. (1996). Associations between physical activity and other health behaviors in a representative sample of US adolescents. American Journal of Public Health, 86(11), 1577–1581. 10.2105/AJPH.86.11.1577
Radák, Zs. (2016). Edzésélettan. Magánkiadás.
Revised International charter on physical education, physical activity and sport (2015). UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000233885
Sirard, J. R., Pfeiffer, K. A., & Pate, R. (2006). Motivational factors asociated with sports programme participation in middle school students. Journal of Adolescent Health, 38, 696–703.
Stafford, I. (2011). Coaching children in sport. Routledge, Taylor and Francis Group.
Taliaferro, L. A. (2010). Relationships between youth sport participation and selected health risk behaviors from 1999 to 2007. Journal of School Health, 80(8), 399–410. 10.1111/j.1746-1561.2010.00520.x
Tepić. M., Ristić, A., Vujović, B., Đorđić, V., Lepeš, J., Dudaš, M., Đukić, J., Kolarov, N., Rošu, M., Vukčević, J., Ugren, S., Bartolić, T., Burmudžija, G., Đorđić, N., Dragojlović, M., Vujanović, S., Stajić, M. (2013). Strategija razvoja školskog sporta u AP Vojvodini, 2013-2017. Pokrajinski sekretarijat za sport i omladinu, Autonomne pokrajine Vojvodina, Službeni material pokrajinske vlade.
Trost, S. (2009). Active education: Physical education, physical activity and academic performance. Research Brief, Summer, 1–4.
Vári, B., Balázs, K., Győri, F. (2016). Mindennapos testnevelésben résztvevő és nem résztvevő általános iskolások koordinációs képességeinek összehasonlító vizsgálata. In A. Molnár, L. Balogh, V. P. Ardelean, I. Alattyányi, F. Győri (Eds.), Sporttudományi kaleidoszkóp (pp. 110–125). Szegedi Tudományegyetem.
Vári, B., Győri, F., Katona, Z., Berki, T. (2023). The Impact of Age and Body Composition on Bone Density among Office Worker Women in Hungary. International Journal of Environmental Research and Public Health. 20(11), 5976. https://doi.org/10.3390/ijerph20115976
Whitehead, S., & Biddle, S. (2008). Adolescent girls’ perceptions of physical activity: A focus group study. European Physical Education Review, 14, 243–262.
WHO. (2004). Global strategy on diet, physical activity and health. World Health Organization. https://www.who.int/publications/i/item/9241592222
WHO (2007). Promoting physical activity in schools: an important element of a health-promoting school. World Health Organization. https://archive.org/details/FINALFinal_201304
Youth Sport Trust national PE, school sport and physical activity survey (2014). Youth Sport Trust. https://www.sportsthinktank.com/research,117920.html