The COVID-19 pandemic has resulted in significant changes that have a strong influence on the daily lives of individuals. The official acts and restrictions that increased the feeling of insecurity, by upsetting the usual way of life, formed a strong source of stress. As a result of curfew restrictions, home office and online learning, the daily rhythm, lifestyle, communication, learning and working methods of individuals and thus families have changed. Based on empirical research results, it can be proven that, in addition to paying attention to online education, helping the "offline recovery" is also a fundamental necessity in the lives of individuals. The realization of this goal definitely requires the involvement and conscious application of special pedagogical tools that differ from traditional ones in the pedagogical process. In this work, in addition to an overview of some relevant empirical results, special pedagogical tools that can be used for offline sessions will also be presented.
Andok, M. (2021). Digitális médiahasználati trendek és hatásaik a fi atalok körében. In L.
Balázs (Ed.), Digitális tudatosság és kommunikáció. (pp. 81-93). Hungarovox.
Bagdy, E. & Telkes, J. (1995). Személyiségfejlesztő módszerek az iskolában. Nemzeti Tankönyvkiadó.
Benedek, E. (1989). Magyar mese- és mondavilág III. Téka Könyvkiadó – Móra Ferenc
I úsági Könyvkiadó.
Benedek, L. (1992). Játék és pszichoterápia. Magyar Pszichiátriai Társaság.
Boldizsár, I. (2013). Mesekalauz úton lévőknek. Magvető.
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Education Technology Systems, 9 (1), 5-22. https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Józsa, K. & Pasztendorf, G. (2021). Az olvasástanítás eredményessége az iskola kezdő szakaszában a Covid19 időszaka alatt: a pedagógusok és a szülők megítélése. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 9 (2), 131–144. https://doi.org/10.31074/gyntf.2021.2.131.144
Kagan, S. (2001): Kooperatív tanulás. Önkonet Kft.
Kende, Á., Messing, V. & Fejes, J. B. (2021). Hátrányos helyzetű tanulók digitális oktatása a koronavírus okozta iskolabezárás idején. Iskolakultúra, 31(2), 76-97. http://www.
iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/34272/33743
Lázár, E. (2016). A nagyravágyó feketerigó. Móra Kiadó.
Molnár, Gy., Hódi, Á., Ökördi, R. & Mokri, D. (2021): A koronavírus-járvány okozta
rendkívüli oktatási helyzet hatása 2-8. évfolyamos diákok tudás- és képességszintjére
az olvasásszövegértés, a matematika és a természettudományok területén. Iskolakultúra,
(2), 3-22. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2021.02.3
Oosterhoff , B., Palmer, C. A., Wilson, J. & Shook, N. (2020). Adolescents’ Motivations
to Engage in Social Distancing During the COVID-19 Pandemic: Associations
With Mental and Social Health. e Journal of adolescent health : offi cial publication
of the Society for Adolescent Medicine,67 (2), 179–185. https://doi.org/10.1016%2Fj.
jadohealth.2020.05.004
Rausch, A. & Misley, H. (2021). A Covid-19 járványhelyzet hatása a tanárképzés
digitalizációs folyamatára. Iskolakultúra,31 (6), 62-71. https://www.iskolakultura.hu/
index.php/iskolakultura/article/view/34659
ékes, I. (2020). A COVID-19 vírusjárvány miatti hazai távoktatás digitális megoldásainak elemzése. In. G. Kozma (Ed), Fejezetek a COVID-19-es távoktatás digitális tapasztalataiból. (pp. 7-17). Gerhardus Kiadó. https://gfe.hu/wp-content/uploads/2020/07/
covid-kotet-k5.pdf