PDF (Magyar)

Keywords

socio-spatial inequalities, vocational training, labor market adjustment

Abstract

In the past three decades, several changes affecting the foundations of the system have taken place in domestic education and, within that, also in vocational training. In parallel with these changes, the European Union formulated the Europe 2020 strategy, which, in order to permanently manage the serious employment crisis associated with the global financial crisis, defined recovery from the crisis in the short term and progress towards intelligent, sustainable, inclusive growth and job creation as the main goal in the longer term. The two specific quantified goals formulated as an expansion of the strategy were also related to education: reducing the rate of early school leavers below 10%, and achieving a 40% graduate rate for the younger generations.

In close accordance with European development plans, the main goals of the domestic changes affecting vocational training were to reduce the unjustified and ever-increasing differences in the availability and quality of training, the more efficient use of budget resources, the replacement of lagging and indispensable developments, and the creation of a training structure that is better adapted to the workforce needs of the economy.

My studies show that, based on international comparative data, Hungary has a decidedly unfavorable picture for both high- and low-achieving high school students, and that the changes of the past decade show a stagnant or slightly worsening trend both in absolute and relative terms, and of extremely large differences in the internal settlement structure. they betray. My analysis traces the most important reasons for this to the serious and cumulative disturbances of the stage before the career choice in high school, to the unfavorable changes in the training structure (level of education, vocational training, high school) and spatial structure of the high school training stage.

https://doi.org/10.54230/Delib.2024.1.130
PDF (Magyar)

References

Benedek A. (2018): Megújuló szakképzés – innovatív módszertan – OECD fejlesztés. MTA – BME Nyitott Tananyagfejlesztő Kutatócsoport

Benedek A. (2022): A szakképzés és felnőttképzés jelenkori kapcsolódása a felsőoktatáshoz: modellváltás minden szinten. Szakképzés-Pedagógiai Tudományos Közlemények, 3., 25-42.

Berényi E. (2016): Az autonómiától a szelekcióig (az iskolaválasztás jelentése a rendszerváltás utáni magyar közoktatásban). Gondolat Kiadó, Budapest

Európai Bizottság (2010): EURÓPA 2020 - Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája. Brüsszel, 2010.3.3. COM(2010) 2020 végleges https://ec.europa.eu/eu2020/pdf/1_HU_ACT_part1_v1.pdf (Letöltés: 2022. 11.10.)

Eurostat (2022): Korai iskolaelhagyók az oktatásban és a képzésben. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Early_leavers_from_education_and_training&action=statexp-seat&lang=hu#Korai_iskolaelhagy.C3.B3k_.E2.80.93_ma_.C3.A9s_t.C3.B6rt.C3.A9nelmi_.C3.B6sszehasonl.C3.ADt.C3.A1s (Letöltés: 2023.01.19.)

Ercse K., Radó P. (2019): A magyar közoktatásban zajló privatizáció és annak hatásai. Iskolakultúra, 7., 8-49. https://doi.org/10.14232/ISKKULT.2019.7.8

Fehérvári A. (2019): Alapkompetenciák fejlesztése öt európai országban. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest

Fejes J. B., Szűcs N. (eds.) (2018): Én vétkem. Helyzetkép az oktatási szegregációról. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged

Hermann Z., Varga J. (2018): Jelentkezés és felvétel a középfokú oktatásba. In: Fazekas K., Csillag M., Hermann Z., Scharle Á. (eds.): Munkaerőpiaci tükör 2018. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Budapest, 59-62.

Hermann Z., Horn D., Köllő J., Sebők A., Semjén A., Varga J. (2018): Szövegértési és matematikai kompetencia hatása a keresetre és foglalkoztatási esélyekre. In: Fazekas K., Csillag M., Hermann Z., Scharle Á. (eds.): Munkaerőpiaci tükör 2018. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Budapest, 45-52.

Kertesi G., Kézdi G. (2009): Általános iskolai szegregáció Magyarországon az ezredforduló után. Közgazdasági Szemle, 11., 959-1000.

Köllő J., Nagy D., Tóth I. J. (2017): Mit értsünk „munkaerőhiányon”? In: Fazekas K., Köllő J. (eds.): Munkaerőpiaci tükör 2016. MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Közgazdaság-tudományi Intézet, Budapest, 48-56.

Köllő J., Sebők A. (2018): Lakóhely szerinti különbségek a nem tanuló és nem dolgozó tizenévesek arányában a tankötelezettségi kor leszállítása előtt és után. In: Fazekas K., Csillag M., Hermann Z., Scharle Á. (eds.): Munkaerőpiaci tükör 2018. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Budapest, 124-127.

Martonfi Gy. (2009): A TISZK-rendszer kiépülése 2007–2008-ban. Szakképzési Szemle, 4., 403-433.

Molnár Gy. (2018): Fiatalok a közfoglalkoztatásban, különös tekintettel a középiskolai lemorzsolódásra. In: Fazekas K., Csillag M., Hermann Z., Scharle Á. (eds.): Munkaerőpiaci tükör 2018. Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont, Budapest, 114-119.

Nahalka I. (2019): Három pedagógiai szakmai kérdésről – szakképzés átalakításának tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 7-8, 5-19.

Oktatási Hivatal (2023): Országos kompetenciamérés digitális országos mérések – Országos Jelentés 2022. Országos jelentés (Mellékletek)

Radó P. (2018): A közoktatás szelektivitása, mint a roma szegregáció általános kontextusa. In: Fejes J., Szűcs N. (eds.): Én vétkem. Helyzetkép az oktatási szegregációról. Motiváció Oktatási Egyesület, Szeged, 31-56.

Radó, P. (2021): The institutional conditions of adapting to future challenges in the Hungarian education system. Working Paper Series. 2021/1. Center for Policy Studies, CEU. https://cps.ceu.edu/sites/cps.ceu.edu/files/attachment/publication/3300/cps-working-paper-educ-institutional-conditions-hungary-2021-corr.pdf (Letöltés: 2021. 08. 22.)

Tomasz G. (2017): Erősödő egyházi jelenlét az oktatásban. Educatio, 1., 94-112. https://doi.ord/10.1556/2063.26.2017.1.9

Varga J. (eds.) (2022): A közoktatás indikátorrendszere 2019. MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Központ, Budapest. https://www.mtakti.hu/wp-content/uploads/2020/01/A_kozoktatas_indikatorrendszere_2019.pdf (Letöltés: 2020.08.22.)

Velkey G. (2011): A középfokú képzés területi rendszerének változása és továbbfejlesztése. Tér és Társadalom, 3., 60─79. https://doi.org/10.17649/TET.25.3.1930

Velkey G. (2013): Dinamikus egyensúlytalanság: A hazai közoktatási rendszer szétesése, felforgatása és a konszolidáció esélye. MTA KRTK RKI, Budapest, Pécs, Békéscsaba

Velkey G. (2019a): Térbeli-társadalmi egyenlőtlenségek és újratermelésük az alapfokú oktatás hazai rendszerében. Tér és Társadalom, 4., 104–131. https://doi.org/10.17649/TET.33.4.3191

Velkey G. (2019b): Területi jellemzők és legfontosabb változásaik a hazai közoktatás, köznevelés rendszerében. Opus et Educatio, Munka és Nevelés 6, 1., 15-23. https://doi.org/10.3311/ope.291

Velkey, G.(2022): The Increasing Replication of Territorial and Social Inequalities in Public Education in Hungary: Causes, Components, Practices and Mechanisms. Social Sciences, 11: 95 DOI:10.3390/socsci11030095

Zolnay J. (2018): Commuting to segregation. The role of pupil commuting in a Hungarian city: between school segregation and inequality. Review of Sociology 4., pp. 133–151. http://szociolo‐gia.hu/dynamic/szociologia_2018_04_133_151_oldal.pdf (Letöltés: 2019. 10. 22.)