The evangelical counsels of chastity, poverty and obedience, as well as community life, taken up by religious and institutions of consecrated life as vows are deeply rooted in the life style of (apart from Jesus who is the Master of all virtues) Blessed Virgin Mary. This article quotes Mary, the mother of Jesus an “antitype” of religious life by virtue of the pattern of life she lived.
The religious assume the evangelical counsel of chastity pro regno Dei, that is, for the kingdom of God, as a sign of the life to be lived in the world to come (cf. can. 599). This was practiced by Mary ante partum (before giving birth to her son), in partu (during birth), and post partum (after birth) as well. In other words, Mary is semper virgo (every virgin). She lived the other two evangelical counsels in the same way namely: evangelical counsel of poverty (can. 600) and evangelical counsel of obedience (can. 601). The former (counsel of poverty) is meant to imitate Christ who disregarded his richness as God and assumed a poor state for our redemption. He told his apostles to renounce from everything and also from themselves in order to follow him (Mt 16:24-25; Mk 8:34; Lk 9:23; 14:27). The same life self-offer and total renouncement was lived on a high level by his mother, the Blessed Virgin Mary, who seeing all these treasure surrounding her son, did not hold on them for private interest. The later, the evangelical counsel of obedience unto death was a special attribute of Mary, who said “yes” to the “no” of the first Eve, corrected the sins of disobedient committed by Eve, welcomed the Word of God, submitted herself to the blessed will of God and made herself available for the intercession and mediation of the graces of her son Jesus (cf. ELŐD, I., 1978).
In addition, after the ascension of Jesus, Mary lived the rest of her life in the community of the apostles and first disciples as commanded by her son (cf. Jn 19:26-27). She was among the first community, the “primitive church” who joined constantly in prayer with some women and brothers (cf. Acts 1:14). The communion (koinonia) and fellowship lived by this early church, which even extended to sharing everything (common activities, common wealth, common work, common teaching, etc.) is today the antitype of the community life of the religious and institutes of consecrated life, and Mary participated in all these.
We are then rest assured, that besides Jesus Christ, Mary is an antitype of the religious in living the evangelical counsels as well as community life, which forms the basis of the strong bond between her and almost all the religious communities and institutes of religious life.
A II Vatikáni Zsinat Dokumentumai. (2000). Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
A Megszentelt élet Intézményei és az Apostoli élet Társaságai Kongregációja. (1999). Római Dokumentumok XV. A szerzetesi intézmények közötti együttműködés a képzésben. Szent István Társulat, Az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
A Megszentelt élet Intézményei és az Apostoli élet Társaságai Kongregációja. (2003). Római Dokumentumok XXII. A szerzetesi élet szemlélődő dimenziója, a Kongregáció 1980. március 4-7-i plenáris ülésének dokumentuma. Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
A Megszentelt élet Intézményei és az Apostoli élet Társaságai Kongregációja. (2003). Római Dokumentumok. A szemlélődő élet és a monasztikus szerzetesnők klauzúrája, Instrukció. Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
A Megszentelt élet Intézményei és az Apostoli élet Társaságai Kongregációja. (1994). Római Dokumentumok. Testvéri élet Közösségben, “Congrgavit nos in unum Christi amor.”
Andrés, D. J. (1999). Szerzetesjog, Magyarázat az Egyházi Törvénykönyv 573-746 kánionjához. Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
Az Egyházi Törvénykönyv. (2001). Cordex Iuris Canonici hivatalos latin szövege magyar fordítással és magyarázattal, szerk., ford., és magyarázatot írta Erdő, P., 4. javítot és bővített kiadás. Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
Codex Canonum Ecclesiarum Orientalium (n.d.). A Keleti egyházak kánainjainak törvénykönyve. https://wwwnyirgorkat.hu>0001-keleti-kodex. (Letöltés: 25.04.2023)
Előd, I. (1978). Katolikus Dogmatika. Szent István Társulat.
Erdő, P. (2005). Egyházjog. Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
Erdő, P., & Szuromi, SZ. A. (2014). Egyházjog. Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
Hoffman, D., & Cole, B. (2011). Consecreted life. Contribution of Vatican II, St. Pauls, Mumbai.
II. János Pál. (1992). Pastores dabo vobis szinódus utáni apostoli buzdítás, (III. 25).
Klérus Kongregációja. (1994). Tota Ecclesia. A papi élet és szolgálat direktóriuma.
Klérus Kongregációja. (2009). Római Dokumentumok XXXV. A papi élet és szolgálat direktóriuma. Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
Papal Encyclicals. (1854). Infallibilis Deus. https://www.papalencyclicals.net. (Letöltés: 25.04.2023).
Pio Benedictine Code of Canon Law. https://isidore.co>calibreLibrary. (Letöltés: 25.04.2023).
Pitts, M. D. (2009). The threefold response of the vows. In Council of Major Superiors of Women religious (Eds.), The Foundations of Religious Life. Pauline. Especially 139-160.
Puthiadams, I. (2010). A short history of Religious life, From the Desert of Egypt to the Oasis of the second Vatican Council, Asian Trading Corporation.
Scheffczyk, L., & Ziegenaus, A. (2004). Mária az Üdvtörténetben. Szent István Társulat, Az Apostoli Szentszék Könyvkiadója.
The New Jerusalem Bible. (1990). Pocket Edition. Longman and Todd Ltd.