PDF

Kulcsszavak

autentikusság
pszeudoesemény
összefoglalás
színpadiasság

Absztrakt

Írásomban a turisztikai autentikusság kérdéskörével foglalkozom. A témára hivatalosan az 1960-as években kezdtek el figyelmet fordítani a szakemberek, miután Daniel Boorstin publikálta a pszeudoeseményekkel kapcsolatos munkáját. A könyv az utazás koncepciójának megváltozását, az új szemléletek ismertetését és a turisták „becsapását” érzékelteti egy újszerű megközelítésben.

Boorstin teóriáit Dean MacCannell gondolta tovább. Véleménye szerint a helyiek és a turisták elhatárolódnak egymástól, ugyanis az adott településen élők nem kívánják a látogatókkal megosztani mindennapjaikat, vagyis a valóság egy részét tudatosan elzárják a kívülállóktól.

A turisztikai autentikusság Boorstin és MacCannell publikációitól indul. Ennek a kezdeti (talán visszafogott) időszaka ugyanakkor nem sokkal később átvált posztmodern megközelítésbe.

Ning Wang mindenképp az újszerű gondolatokat pártolja. Írásában három különféle típusú autentikusságot sorol fel: az objektív, a konstruktív (másnéven szimbolikus), és az egzisztenciális autentikusságot. Az első a Boorstin és MacCannell-féle hagyományos megközelítés, vagyis a valóság meg- és eljátszásáról szól. A második az előbb említett szöges ellentéte, a harmadik pedig ironikus módon az inautentikusság kérdéskörét is magában foglalja.

Wang vizsgálatai ugyanakkor nem nyújtanak átfogó magyarázatot az autentikusság kérdésének vizsgálatában. Ezt a hiányt a cikkben az utolsó meghatározó szereplő, Tim Edensor próbálja meg pótolni. Ugyanakkor, Edensor kissé eltávolodik a szó szoros értelmében vett autentikusságtól és igyekszik a színpadiasság kérdéskörében gondolkodni.

A turizmus színpadiasságát kategorizálja, az emberek és az események kapcsolatát elemzi, a mindennapi turizmusban résztvevőket tanulmányozza, az úgynevezett performanszokat vizsgálja. Edensor tanulmányából kihagyja az autentikus szó használatát, mégis egyértelmű az olvasója számára, hogy mi érdekli és mivel foglalkozik a szerző.

A cikkben felsorolt írások elengedhetetlennek bizonyulnak a turizmus autentikusságának kutatásában – még abban az esetben is, ha nem eredményeznek egyértelmű végkifejletet. Illetve, ahogy Ning Wang mondta, az autentikusság még számos kutatási lehetőséget kínál.

https://doi.org/10.54230/Delib.2023.2.142
PDF

Hivatkozások

Boorstin, D. (1964). The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. Harper Colophon

Books.

Cohen, E. (1988). Authenticity and Commodization in Tourism. Annals of Tourism Research,

(3), 371-386.

Culler, J. (1981). Semiotics of Tourism. American Journal of Semiotics, 1(1), 127-140.

Eco, U. (1986). Travels in Hyperreality. Picador.

Edensor, T. (2001). Performing tourism, staging tourism. (Re)producing tourist space and

practice. Tourist Studies, 1(1), 59-81.

MacCannell, D. (1999). The Tourist. A New Theory of the Leisure Class. University of

California Press.

Wang, N. (1999). Rethinking Authenticity in Tourism Experience. Annals of Tourism

Research, 26(2), 349-370.