Pdf

Kulcsszavak

monometrikus, bimetrikus, trimetrikus, quadrimetrikus versritmus

Absztrakt

A tanulmány a magyar költészet verstani rendszereit mutatja be egy-egy verssel illusztrálva.

A magyar nyelv metrikai-ritmikai szempontból rendkívül rugalmas, hiszen az eredeti ütemhangsúlyos verselés mellett a XVIII. században kismesterek kidolgozták az időmértékes verselés szabályait is.

Ez esélyt adott a két ritmuselv szerkezeti összekapcsolódására, megteremtve a szimultán verselést.

Ugyancsak a XVIII. században volt kísérlet a nyugat-európai hangsúlyváltó verselés meghonosítására, mely azonban csak mint kuriózum maradt fenn a három szótagos ütemekben.

A szanszkrit költészetben a szótagok időtartamát ugyanúgy mérik, mint a görög-latin időmértékes verselésben. Ez teremtette meg annak a lehetőségét, hogy a magyar költészetben is teret nyerjen a  moraszámláló verselés, annak egyik változata, a ganavritta. Úgy tűnik, az esetek többségében a moraszámlálás spontán nyelvi működés eredménye, de az ind irodalmat fordító Weöres Sándor esetében ez már valódi költői szándék.

https://doi.org/10.54230/Delib.2022.2.218
Pdf

Hivatkozások

Mózes, H. (2004). Három szótagos hangzásegységekre épülő sorok és sorkapcsolatok. Magyar Nyelv, 50(4), 331-336.

Mózes, H. (2021). Hajdan és most. Versépítő formák a magyar költészetben. Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft.

Hegedűs, G. (1992). A költői mesterség. Trezor Kiadó.

Király, I., & Szerdahelyi, I. (Eds). (1975, 1977). Világirodalmi lexikon. 3., 5. Akadémiai Kiadó.

Nemes Nagy Á. (2004). Valódi tulipánt. In Az élők mértana. Prózai írások. Osiris Kiadó.

Szepes, E. (1990). Magyar költő – magyar vers. A mai magyar költészet verstani kisenciklopédiája. Tevan Kiadó.

Szepes, E., & Szerdahelyi, I. (1981). Verstan. Gondolat.

Szuromi, L. (1990). A szimultán ritmus. Akadémiai Kiadó.

Vadai, I. (2002). A kétéltű költő. Tiszatáj, 56 (3),

Weöres, S. (1985). Magyar etűdök. Táltos Kiadó.